söndag 7 september 2008

Pappa behöver nya kläder

Igår kom pappa på att han behövde köpa nya kläder. Det brukar vara mamma som är shoppingtokig, men dagen till ära var det pappas uppgift. Hela familjen skulle dock med och inte nog med det. Vi skulle promenera till Sickla Köpkvarter - i spöregnet - endast pappa kan komma på den briljanta idén. Väl inne i vagnen låg jag ganska så skyddad ifrån de onda regndropparna, värre var det för mamma som fick hålla till godo med ett prickigt paraply.

Vi startade hemma och fortsatte sedan tappert ner genom skogen, en mysig promenad som trots regnet förgylldes av allas våra vänner, myggen! Pappa såg inga men det gjorde både mamma och jag. Trisst för mig att mina föräldrar lämnat insektsnätet hemma.

En liten bit ifrån vår lägenhet finns det massa kollonilotter där olika tanter och farbröder odlar grönsaker och frukter. Pappa skulle jättegärna ha en liten plätt här och mamma håller med eftersom hon tycker att balkongen hemma börjar översvämmas av tomat- och smultronplantor.

Väl framme vid Sickla hade jag somnat och sov gott i min vagn. Mamma och pappa tittade i inredningsbutiker efter ett nytt vardagsrumsbord åt hos, det gick inge vidare. När jag vaknade gick pappa på klädjakt, mamma och jag handlade en ny mössa och nya strumpor åt mig och sedan passade vi på att leka medan pappa stressade runt i alla möjliga affärer. Efter en lång stund kom pappa tillbaka, det var tur, för mamma hade hunnit bli riktigt hungrig och hon blir ganska så grinig om hon inte får mat i magen då hon vill, jag tror att jag har ärvt det av henne.

Medan mamma åt sushi

och pappa spagetti med köttfärssås

låg jag och pratade högt och glatt med alla som ville lyssna.

Efter ett blöjbyte, några kassar med kläder och mindre pengar på banken begav sig hela familjen hemåt i regnet som hade tilltagit.

Inga kommentarer: