torsdag 18 september 2008

Den fantastiska sjukvården

Denna vecka har kantats av otaliga besök på diverse hälsoinstanser. Mamma har släpat med mig på alla, trots att jag endast behövde vara närvarande vid hälften av dem. Vi började i måndags när mamma och jag var inbjudna till amningscentrum på Södersjukhuset. Mamma får ju mjölkstockning i ena bröstet hela tiden och tanten som mamma talade med i telefonen anade att jag hade ett finger med i spelet. Väl där fick jag visa hur jag gjorde när jag åt, tant sjuksköterska satt och studerade noggrant. Sedan sa hon att det hela var mitt fel, att jag inte tog ett ordentligt tag om mammas tutte när jag skulle äta, snacka om att vara fräck. Efter många tips och goda råd kunde jag och mamma åka hem med nya kunskaper om hur hela matproceduren ska gå till. Vi får väl hålla tummarna och se hur det hela fortlöper.

Sedan var det mammas tur att besöka tantdoktorn, två dagar i rad till råge på allt. Jag fick glatt följa med. Jag sov mig igenom det första besöket men när vi kom dit idag charmade jag hela den stora folkskaran i väntrummet. När det var mammas tur att besöka tant doktor fick jag ta plats i famnen på en snäll och gullig sjuksköterska, det var mycket bättre än att ligga på filten som mamma hade släpat med sig :-) Som tur var gick det fort och vi kunde fortsätta mot vårt nästa resmål, nämligen BVC och tant Monica som väntade med spänning på oss.
Äntligen fick jag vara i centrum, jag tycker att mamma har fått lite väl mycket uppmärksamhet de senaste två dagarna. Av med alla kläder och upp på vågen. 6810 gram! Jag ökar inte lika snabbt i vikt längre som jag gjorde när jag var mindre. Det tycker pappa är bra för han vill inte att jag ska bli ett tjockt barn, han har inte förstått att man måsta ha lite hull och ta av... Mamma är lite orolig, men Monica försäkrade om att det inte är någon fara. Vilken tur! När det sedan var dags att mäta mig var jag duktig och sträkte på mig ordenligt, måttbandet stannade på 64,2 cm, inte illa. Mamma besättade för Monica att jag har fått lite ont i magen på senaste tiden och då fick hon reda på att min mage kanske inte riktigt är redo för smakportioner ännu. Vi lägger detta på is i några veckor för att se om det känns bättre i min lilla mage. Nu ska jag inte till BVC på en hel månad. Nästa gång är det dags för de förbaskade sprutorna igen, mamma tror inte att jag vet vad som komma skall, men jag är inte dum inte. Vi får se hur det går, än är det länge kvar.

Inga kommentarer: