söndag 31 augusti 2008

Röda med stora klor

Nu har jag varit på min första kräftskiva men säkert inte den sista. Det var tant Eva-Lena och hennes granne, farbror Morgan som var snälla och lät oss komma och kampera på deras bakgård. Det var dukat långbord och massvis med stora människor, jag var det enda barnet. På bordet fanns det skålar med röda saker i. Jag tycker att de såg lite läskiga ut med sina stora klor och små svart ögon, men de vuxna verkade inte rädda utan istället ivriga på att sätta tänderna i dessa varelser och inte nog med det, tydligen skulle man ha en fånig sak på huvudet för att få sitta med vid bordet. Mamma berättade att det kallas för hatt, men jag är inte riktigt övertygad.

När vi hade suttit vid bordet ett tag var det någon som kom på att vi skulle sjunga. Jag är jätteduktig på det, men de vuxna sjöng sånger som jag aldrig har hört och min favoritsång - Tänk om jag hade en liten liten apa - kom inte över någons läppar, synd! Då ville jag inte vara med längre utan passade på att ta en liten tupplur i vagnen som mamma fick köra runt halva Stureby (med hatt på huvudet och allt) innan jag somnade.


Pappa satt glatt och mumsade i sig av maten medan.

Festen fortsatte och efter ett tag ville jag inte missa mer och bestämde mig för att vakna och sitta med vid bordet. Alla ville hålla, men endast få förunnat fick.


Pappa

Farbror Morgan

Tant Eva-Lena

Tant Jeanette fick inte hålla, hon hade någonting stort och lurvig på sig, jag tror att det kallas för tröja och jag är nästan säker på att det inte är så där man bär den i vanliga fall :-)

När jag hade somnat igen försökte vissa personer göra sig lite snyggare genom att ta av sig sina hattar, det tycker jag är fusk, jag var minsann tvungen att ha min mössa på hela kvällen. Här är tant Eva-Lena och tant Lotten.

När klockan var mycket var det dags för oss att åka hem. Vid den tiden hade mamma dansat till Carola minst 3 gånger (tänk att hon skulle säkert ha gjort det flera gånger om hon bara fick) och pappa druckit öl, snaps, grappa och Sambucca. Tant Eva-Lena hade spelat Sanna vänner och både hon och mamma tittade med blanka ögon på varandra. Farbror Morgan hade också dansat till Carolas alla låtar (mamma dansar bara till den som heter På egna ben) och stått både på en stol och uppe på grillen.


Det var alldeles mörkt när den lilla och glada familjen packade in sig i bilen för att åka hem efter en mycket trevlig kväll med mycket skratt och glada människor.

Inga kommentarer: