onsdag 13 augusti 2008

Historia och kultur

Nu var det länge sedan jag var inne och skrev. Jag har varit med om grejer ska ni veta. I helgen tog mamma och pappa med mig ner till Tenhult där farmor och farfar bor. Det var en lång bilresa (som jag har gjort flera gånger tidigare utan att tycka att det var tråkigt) men denna gång var jag inte speciellt förtjust i att sitta i en tråkig bil må ni tro. Tillslut kom vi i alla fall fram efter att ha stannat för matpaus i Norrköping följt av skrik och skrik och skrik tills jag somnade av utmatning någonstans mellan Linköping och Mjölby.

Efter en visit till farfar som bjöd på middag bar det av hem till farmmor där vi skulle bo. Jag var trött och somnade skönt i farmors säng tätt brevid mamma medan pappa smet iväg till några kompisar för att dricka öl. När jag vaknade på lördagsmorgon var det fint väder och det passade perfekt eftersom vi skulle på stor släktträff i Öreryd. Min gammelmormor Inger är uppväxt i Öreryd och när hon var liten var människor tydligen elaka mot varandra (mamma säger att det finns någonting som kallas för krig) och en massa människor ifrån Norge fick flytta från sitt land till Öreryd där de fick bo i stora baracker.

Denna helg gick i både kulturen och historiens tecken då man kunde gå runt och titta på hur det såg ut i Öreryd när 2:a världskriget ägde rum. Pappa var på teater, där skådespelare ifrån omgivningen hade gjort en pjäs om hur det var i Öreryd när kriget pågick.

Så här såg barnvagnarna ut. Jag tycker personligen att min är mycket finare.


En sådan här cykel vill min mamma ha.

När pappa var på teater passade jag, mamma, farmor och farfar på att gå runt i Öreryd och se oss omkring. I kyrkan på bilden är min gammelmormor döpt. Pappa har bestämt att jag inte ska döpas, det tycker jag är lite trisst.


Jag låg i min vagn ibland


och ibland blev jag buren

Vi gick in i en liten gullig affär där vi köpte cider och karameller.


Här kunde man hämta mjölk förr i tiden.

Efter teatern fick jag träffa pappas släkt, det var massa folk och alla älskade mig. Jag blev lite rädd för det var så många som skulle krama och hålla i mig. De vuxna åt smörgåstårta och jag fick också lite mat. På kvällen var alla trötta och vi åkte hem till min farbror Jonas för att fika lite. De har köpt ett nytt hus och jag tycker att det är jättefint. Vi fikade och sedan åkte vi hem till farmor för att sova för natten. På söndagen åkte vi hem tidigt. Pappas kompis Markus hade glömt sitt pass i Jönköping och skulle nu åka utomlands med Stockholm som avreseort så vi fick agera bud och ta med det till honom. Jag var trött från alla aktiviteter från gårdagen så jag sov hela vägen hem.


Inga kommentarer: