måndag 4 juli 2011

Midsommar hos familjen Grann

Midsommar firade vi hos familjen Grann i Norra Hammar. Jag var det största barnet på plats, Oskar och Axel är fortfarande pyttesmå. Vi åt god lunch innan vi begav oss till Hovslätt där det var stort firande på gång.



En jättestor och hög majstång hade de rest och runt den samlades såklart alla människor. Jag tyckte att den var fin. Massa gamla människor och massa barn trängdes bland varandra. Jag var glad och pigg och visade mig från min bästa sida. Efter en stund gick mamma, pappa och jag ner till en liten fors som var bredvid hembyggsgården. Där brusade vattnet högt och jag tyckte att det var häftigt. Här är några bilder.







Som vanligt var vädret minst sagt varierande på midsommar. Solen sken och det regnade samtidigt, knasigt tyckte jag där jag satt i vagnen med paraplyet uppfält.



När det var dags för dans kring midsommarstången hade det dock slutat regna. Jag och mamma gav oss in i folksamlingen och hittade genast en bra plats. Jag ville inte dansa själv utan var väldigt nöjd över att dansa tillsammans med mamma i hennes famn. Mamma var mindre nöjd över detta och när dansen var slut var hon både svettig och hade ont i ryggen. Stackars mamma!



På eftermiddagen gick jag, mamma, pappa, Tommy och lilla Oskar iväg för att blocka blommor till en blomsterkrans som jag sett att alla flickor vid midsommarstången hade. Nu hade jag bestämt mig för att jag också ville ha en. Vi plockade en massa fina blommor, jag var väldigt hjälpsam och ansvarade för sekatören, det var skoj det.



När vi kom hem till familjen Grann igen var det tillverkning av krans som gällde. Mamma som aldrig har gjort någon kämpade tappert på och slutresultatet blev helt okey. Jag ville dock inte ställa upp på bild med kransen på mig. Här är den bästa bilden mamma kunde få till.



Jag längtar redan till nästa midsommar. Det var roligt med alla glada människor och all god mat. Jag lovar att ställa upp på bild med kransen på huvudet om mamma lovar att träna lite på att göra fantastiska kransar.

Inga kommentarer: