lördag 13 december 2008

Luciafika & pepparkakshus

Pappa har bjudit hem två kompisar ifrån Jönköping, så efter en trevlig lunch tillsammans och paketöppning (jag bockar och bugar) flydde mamma och jag fältet. Vi ska bo hos morfar i natt. Jag tror att det är bäst för alla parter :-) Jag och mamma blev bjudna på luciafika när vi kom till morfar och mormor Eva. Alla mina morbröder var där samt mormor Evas kompis Linda. Linda hade köpt paket till mig, två på en dag, det är inte illa. Tusen tack! Jag höll låda i flera timmar innan jag somnade av utmattning i mammas famn. Mormor Eva tillverkar alltid ett jättefint pepparkakshus med omgivning varje jul och idag - dagen till ära - skulle detta konstverk monteras. Jag tittade spänt på medan mormor Eva fixade och trixade. Visst blev det fint.
Jag var jättefascinerad och tycker mest om ljusen som lyser. Tänk när jag förstår att man kan äta pepparkaksgrejerna... Mormor Eva gör alltid någonting nytt till pepparkakslandskapet varje år, detta år var det ett träd med massvis av glasyr på. Nästa år måste vi nog hitta ett nytt ställe att placera pepparkakshuset på, jag vet nämligen att jag kommer att vilja klämma och känna och gärna dra ned all som jag kommer åt, jag längtar!

Inga kommentarer: