lördag 24 oktober 2009

Valla kor och elda högar

Oj, vad vi har varit mycket på landet denna höst. Mamma och pappa tycker att det är toppen och jag kan inget annat än att instämma. Att vara ute i skog och mark tycker jag är urmysigt och mamma och pappa tycker att det är bra för mig att se andra saker än höghus och lekparker. Motoriken utvecklas utav bara den, försök själva att gå i skogen, påpälsade med kläder och med ett par stövlar på fötterna.

mitt bland blåbärsriset

mossa är inte lätt att gå i

det är inte heller lätt att plocka lingon med tumvantar

På tomten finns det massvis att göra, pappa jobbar mest hela tiden och jag försöker såklart att dra mitt strå till stacken. Här har vi precis huggit ner ett träd med den fina yxan som pappa fick av morfar och mormor Eva.


Jag är också duktig på att bära runt stenar, de hamnar inte alltid där de ska, så mamma går efter och lägger tillbaka. Hjälpa till det är helt min grej:-) En dag kom tant Margareta och sa att det var dags att flytta korna. Glatt skyndade hela familjen till Maneäng för att samla in de 20 korna.

Jag och mamma skulle gå sist och se till att alla kossorna kom fram till den nya hagen. Pappa och tant Margareta skulle göra det tunga jobbet och gå först med peletshinken och se till att alla kossor följde med. Så här efteråt kan jag inte göra någonting annat än att konstatera att jag och mamma fick göra allt jobba. Kossorna ville inte gå framåt så mamma körde bilen längst bak, hoppade ut och jagade kor på sidan av vägen, i skogen och på ängarna. Jag stod upp i framsätet med händerna på instrumentbrädan och hejade glatt på. Efter att kossorna kommit hem till sin hage vid Lindviken var mamma och jag helt slut, pappa och tant Margareta var knappt svettiga.

Helgen efter hade pappa besök ifrån Jönköping så jag och mamma åkte ut själva för att fly lägenheten och en massa högljudda pojkar. Väl ute fick vi veta att det var eldningsvecka, så det var bara att tända på de två stora högar med ris som mamma och pappa har dragit ihop tidigare i höst. Tant Sophie kom förbi och hjälpte till, säg det inte till någon, men hon är en större pyroman än sin mor:-)

Att sedan grilla korv till lunch gör hela dagen fullbordad.

Inga kommentarer: